Lokaal en Fair maakt zich zorgen over bereikbaarheid van De Ronde Venen

Nog meer filerijden op de N201 in de toekomst?

De komende jaren bouwen we in totaal 4800 woningen in onze gemeente. Een fantastisch aantal waar we trots op zijn. Lokaal en Fair maakt zich echter grote zorgen over de bereikbaarheid van onze dorpen. Tijdens de raadsvergadering op 20 november werd de Omgevingsvisie tot 2040 vastgesteld. Fractievoorzitter Simone Borgstede namens Lokaal en Fair een 3-tal amendementen ingediend om te zorgen dat aansluiten in de file niet de standaard wordt. Tot grote verbazing werden de amendementen niet gesteund, de omgevingsvisie toont nauwelijks ambitie om file rijden in je auto en in het OV te voorkomen.

Vrijliggende busbaan

Eén van de amendementen was om zo snel mogelijk aan de slag te gaan en een vrije busbaan te realiseren naar de A2. En ook om te zorgen dat de vrije busbaan naar Uithoorn niet verdwijnt, deze verdwijnt nu als de N201 wordt gestrekt zoals het er nu naar uitziet. In de vastgestelde omgevingsvisie staat dat er mogelijk een onderzoek komt, dat is voor Lokaal en Fair jargon voor dat gaan we niet doen. Nu is het in de ochtend en avond al flink file rijden. Dat wordt alleen maar erger aldus Borgstede: “ de wegcapaciteit zit straks als de strekking van de N201 gerealiseerd is op 93%. De strekking van de bocht doet dus nauwelijks iets voor het toenemende verkeer door de flinke woningbouw. Aansluiten in de file met de auto of met de bus dus.

Geen realistische toekomstvisie

Regeren is vooruitzien, daarvoor is de Omgevingsvisie een goed uitgangspunt. Het uitspreken van ambities voor De Ronde Venen is voor Lokaal en Fair een belangrijk uitgangspunt. En daarin blijft de Omgevingsvisie hangen, het is passen op de winkel en lijkt weg te kijken bij de problemen die ontstaan als je 4800 woningen gaat bouwen. Ook Lokaal en Fair weet dat het doortrekken van de Tram vanuit Uithoorn heel veel geld gaat kosten. Maar op deze manier kun je wel een betrouwbare OV verbinding, zonder file, naar Amsterdam realiseren. En kun je kosten besparen op allerlei andere maatregelen als het realiseren van een vrije busbaan, een fietssnelweg etc. Maar helaas deelt geen van de andere partijen ons standpunt, waardoor ze de Tram niet eens als een optie zien voor de toekomst.

De Omgevingsvisie werd, zonder de stemmen van Lokaal en Fair, vastgesteld. Een document dat zoals het college zegt “een stevig fundament voor toekomstige besluiten en initiatieven in onze gemeente vormt”. Juist door weinig ambitie te formuleren op het gebied van bereikbaarheid, waarbij we ook in grote mate afhankelijk zijn van de Provincie, hebben we geen ‘wapen’ in handen om bij dezelfde provincie aan te kloppen voor verbetering van de bereikbaarheid. En dat gebrek aan bestuurlijk inzicht valt ons zwaar.

Gerelateerd

Lef en heldenmoed, juist nu voor morgen – algemene beschouwing

Lokaal en Fair stelt vragen over voorrang bij woningen Het Oosterland

Lokaal en Fair maakt zich zorgen over bereikbaarheid van De Ronde Venen

Nog meer filerijden op de N201 in de toekomst?

De komende jaren bouwen we in totaal 4800 woningen in onze gemeente. Een fantastisch aantal waar we trots op zijn. Lokaal en Fair maakt zich echter grote zorgen over de bereikbaarheid van onze dorpen. Tijdens de raadsvergadering op 20 november werd de Omgevingsvisie tot 2040 vastgesteld. Fractievoorzitter Simone Borgstede namens Lokaal en Fair een 3-tal amendementen ingediend om te zorgen dat aansluiten in de file niet de standaard wordt. Tot grote verbazing werden de amendementen niet gesteund, de omgevingsvisie toont nauwelijks ambitie om file rijden in je auto en in het OV te voorkomen.

Vrijliggende busbaan

Eén van de amendementen was om zo snel mogelijk aan de slag te gaan en een vrije busbaan te realiseren naar de A2. En ook om te zorgen dat de vrije busbaan naar Uithoorn niet verdwijnt, deze verdwijnt nu als de N201 wordt gestrekt zoals het er nu naar uitziet. In de vastgestelde omgevingsvisie staat dat er mogelijk een onderzoek komt, dat is voor Lokaal en Fair jargon voor dat gaan we niet doen. Nu is het in de ochtend en avond al flink file rijden. Dat wordt alleen maar erger aldus Borgstede: “ de wegcapaciteit zit straks als de strekking van de N201 gerealiseerd is op 93%. De strekking van de bocht doet dus nauwelijks iets voor het toenemende verkeer door de flinke woningbouw. Aansluiten in de file met de auto of met de bus dus.

Geen realistische toekomstvisie

Regeren is vooruitzien, daarvoor is de Omgevingsvisie een goed uitgangspunt. Het uitspreken van ambities voor De Ronde Venen is voor Lokaal en Fair een belangrijk uitgangspunt. En daarin blijft de Omgevingsvisie hangen, het is passen op de winkel en lijkt weg te kijken bij de problemen die ontstaan als je 4800 woningen gaat bouwen. Ook Lokaal en Fair weet dat het doortrekken van de Tram vanuit Uithoorn heel veel geld gaat kosten. Maar op deze manier kun je wel een betrouwbare OV verbinding, zonder file, naar Amsterdam realiseren. En kun je kosten besparen op allerlei andere maatregelen als het realiseren van een vrije busbaan, een fietssnelweg etc. Maar helaas deelt geen van de andere partijen ons standpunt, waardoor ze de Tram niet eens als een optie zien voor de toekomst.

De Omgevingsvisie werd, zonder de stemmen van Lokaal en Fair, vastgesteld. Een document dat zoals het college zegt “een stevig fundament voor toekomstige besluiten en initiatieven in onze gemeente vormt”. Juist door weinig ambitie te formuleren op het gebied van bereikbaarheid, waarbij we ook in grote mate afhankelijk zijn van de Provincie, hebben we geen ‘wapen’ in handen om bij dezelfde provincie aan te kloppen voor verbetering van de bereikbaarheid. En dat gebrek aan bestuurlijk inzicht valt ons zwaar.